4square ve Groupon Ortaklığı, Başarıya Uzanabilecek mi?

Groupon ve Foursquare ortaklığıÇok yakın olmayan bir zamanda 4Square ile Groupon’un mobil ile teklif teknolojilerini birleştirip ortak bir çalışmaya gireceği haberi duyuldu. Tarihin üzerinden o kadar geçmiş ki, haberin reklam videosunu bulup yazıya eklemek istesem de başarılı olamadım.

Bilindiği gibi Groupon büyük bir sıçrama yaptı ve bize örnek olacak bir ticari model yarattı. Groupon o kadar büyük bir ihtiyaca karşılık verdi ki taklitleri dahi piyasada yer edinebildi. 4square ise sosyal medya sayesinde hayatımızda yer buldu ve pek çok yeniliğin önünü açtı. Alışveriş ve sosyal medya da 10 yıl sonrası için farklı bir akım yarattı.

Bu ikilinin ortaklığını özetleyecek olursak (reklam filmini bulamadığım için üzerinden geçeyim); 4Squre sayesinde kullanıcı gerçek zamanlı olarak yakınındaki teklifleri görüntüleyebilecek. Yani Groupon’un rüyası, şehirlere hatta mümkünse mahallelere yayılmak ve yerelde hizmet vermek fikri gerçek olabilecek. Yeni proje “birey için özel Groupon” olarak nitelendirilebilir. Çünkü biz neredeysek, fırsatlara ulaşım(erişim) kolaylığı sağlanmış olacak.

İlk bakışta bu ortaklık fikrinin geleceğin temel taşlarını oluşturabilecek potansiyelde olduğunu düşünmüştüm. İki firmanın da bu proje sayesinde çok daha iyi yerlere gelebileceği en muhtemel sonuç.

Fakat heyecan verici gelişmenin ‘heyecanlı‘ yanı bir kenara bırakılıp konu ayrıntılı olarak incelenirse, farklı bir sonucun da olabileceği ihtimali pek uzak değil. Ya Groupon ve 4Square ortaklığı ihtiyaçlarımızı aslında beklediğimiz kadar karşılayamayacaksa?

Groupon 2010 yılının ticari modeli seçildiğinde, Forbes’da aynen şu ifade geçmiş: “Yenilik; spam dediğimiz e-postaları, her gün sabırsızlıkla bekliyor olmamız“. Bu cümleyi hatırlayarak Groupon’u, üretici ve tüketici açısından inceleyecek olursak iki farklı manzara göreceğiz.

Kullanıcı açısından düşünülünce; Groupon kullanıcılara her gün teklif iletiyor, kullanıcılar teklifi inceliyor. Sınırlı sayıda kullanıcı teklifi satın alıyor ve işletmeden hizmetini çok daha hesaplı olarak almış oluyor.

İşletme açısından ise; teklif iletiliyor, kullanıcı işletmeye çekiliyor. Tanıtım (burası çok önemli) uygulamalı ve %100 gerçeklik ile yapılıyor. Kullanıcı alışkanlığı değiştirilebiliyor. Vergi ve Groupon’un payı çıkarılınca, işletme kalan küçücük ücrete bu sebeple razı olabiliyor.

Sistem bu şekilde düşünüldüğünde yeni servis mükemmel işleyecek. Kullanıcı ne zaman ihtiyaç duyarsa servise erişecek, fırsatlar sayesinde kullanıcılar gerçek zamanlı olarak ihtiyaçlarını giderebilecekler. “Mobil” Groupon, kullanıcı açısından vazgeçilemez bir yere sahip olacak.

Peki yeni projeyi hizmeti sunan kişi açısından inceleyecek olursak?

Hizmet sahibi aynı teklifi-fırsatı sunacak, tüketicinin alışkanlığını değiştirme ihtimaline ilk elden ulaşacak. Fakat (bence) madalyonun eksik yanı; on binlerce kişinin sabırsızlıkla incelediği fırsatlar olmayacak. Her sabah insanlar mail kutularına düşen ‘reklam’ mailini sabırsızlıkla açmayacak, Groupon’un ana sayfasına gelen binlerce ziyaret üreticinin adını ve ürününü görmemiş olacak. Bu durumda işletmeler Groupon’a verdikleri yüksek komisyona razı olabilecekler mi? Ya da hala daha Groupon’u kendileri için önemli bir ortak olarak görebilecekler mi?

Groupon’un sağladığı reklam etkisi düşük bir başarı oranına sahip ve çok iş yapmaz diye düşünülebilir. Önemli olan tüketicinin işletmeye çekilebilmesi ve -eğer varsa- kalitenin gösterilebilmesi denebilir. Fakat kitleye yapılan her türlü reklamın düşük başarı oranına sahip olmasına rağmen vazgeçilemeyen bir alışkanlık olduğunu unutmamak gerekir.

Uzun lafın kısası; 4Squre ve Groupon ortaklığı ‘augmented reality‘ gibi güzellikleri de kullanarak harika bir servis oluşturabilir. Fakat “bu servis uzun vadede ne kadar başarılı olacak?” sorusu gerçekliğini koruyacak.

Advertisements


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s