Proje Yöneticisi Kimlerle Çalış(malıd)ır?

Proje yöneticisi, liderlik ettiği projenin teknik olarak her ayrıntısına kadir olmayabilir. Her küçük iş paylaşımını, her küçük problemi çözen kişi olamayabilir hatta büyük ölçekli projelerde olmamalıdır. Fakat görevi her şeye rağmen doğru insanları seçip gidişatı en iyi şekilde yönetebilmektir.

Proje yöneticisi sponsor (sponsor tecrübem olmasa da araştırma notlarımı bir sonraki yazıda aktaracağım) ve şirketin yönetim kurulu gibi daha büyük lokmalarla daha çok enerji harcayacaktır. Projeyi küçük lokmalara bölüp aksiyonu gerçek anlamı ile yönetecek insanlar ise -büyük ihtimal ile- ekip liderleri olacaktır.

Ekip liderleri, ekipler ile proje yöneticisi arasındaki köprü kimselerdir. Proje gidişatındaki her farklı ekip için, ekip içinden seçilmiş ve belirli vasıfları bulundurması gereken kişilerdir. İş ilerleyişini rapor etmek, problemleri çözmek, çözülemeyen problemler için proje yöneticisine gitmek gibi görevleri vardır. Fakat tüm bunların yanında; ekip lideri bir ekip üyesidir. Ekip üyelerinden herhangi bir farkı olmamalıdır.

Projenin gidişatına belki de en büyük boyutta etki edecek bu önemli çalışanların bulundurması gereken özellikler, Richard Luecke tarafından yazılan Proje Yönetimi isimli kitapta şu şekilde listelenmiş;

  1. Ekip liderleri önayak kişiler olmalıdır. İlk adımı atmanın zorluğunu ilk yenmesi gereken ve ekibi aksiyona taşıyan kişi ekip lideridir.
  2. İyi bir ekip lideri model olmalıdır. Kurallar var ise kurallara ilk uyan, en çok çalışan ve “yap” demek yerine hareketleri ile çalışanları teşvik etmelidir.
  3. Çalışanlar arasındaki ayrılıkları müzakere edebiliyor hatta başka ekiplerle yaşanan anlaşmazlıkları çözebiliyor olmalıdır.
  4. Ekip elemanlarına her zaman açık olmalıdır. Üyelerin sıkıntılarını ve problemlerini dinlemek için her zaman vakti olmalıdır.
  5. Proje süresince her görev için yeterli teknik eleman bulunamayabilir. Proje, çalışanların bir eğitim süresi ise lider üyeleri bu konuda yönlendirebilmelidir.
  6. Belki de en önemlisi, ekip lideri sıradan bir ekip çalışanı olmalıdır. Emir eden amir konumundan kurtulup mümkünse en sıradan ve heyecansız işleri kendi halletmeli, en azından bu işleri paylaşıyor olmalıdır.

Bu özellikler proje yöneticileri tarafından da biliniyor olmalı. Küçük şirketler ya da küçük projeler içerisinde, proje yöneticisi aynı zamanda ekip lideri de olabilir. Ya da büyük projelerde, ekip lideri ile proje yöneticisi arasında (iletişim gerektiren içerik çok farklı olacak olsa da) benzer temel kurallara dikkat edilmelidir.

Proje yönetimindeki -bence- en büyük sıkıntı insan yönetimi. Doğru teknik ve yöntemlerle insanların kendini yönetebilmesini sağlayan lider ve yöneticiler başarıya çok daha yakın olacaktırlar. Her ayrıntıyı kendisi çözmeye çalışan kontrol bağımlısı yöneticiler ve onların ekip arkadaşları için hayat çok ızdıraplı ve çekilmez olsa gerek.

Advertisements


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s