Fikirden ürüne ilk adım; SWOT analizi.

Bir fikrin ürüne dönüşebilmesi çok zorlu ve yoğun bir süreçtir. Bir fikir -özellikle beyin fırtınası sırasında- oldukça çeşitli ve farklı alanlara uzanıyor olabilir. Fakat bir ürün, kullanıcıya her şeyi sağlayamaz hatta sağlamamalıdır. Peki “ürünümüz bu olacak” demek çok mu zordur?

Ürün geliştirecek ekibin belki de en önemli sorunu ürünün çerçevesini çizebilmektir. Sokaktan geçen her insanın bir iş fikri olabilir. Fakat ürünü geliştirecek kişişeri ayıran özellik, bu fikri gerekli ölçülerde şekillendirmek ve gerekirse kısıtlamaktır.

Zorlu ürün geliştirme süreci, bir kargaşa ve içinden çıkanın parsayı götürdüğü bir yumak değildir. Çok zor gibi görünen bu süreci, kolayca yutulabilecek parçalara bölmek elbette mümkündür. Bu kısımlar için yakın zamanda bir yazı yazıyor olacağım. Bugün ise çok amaçlı ve kolay uygulanabilen bir testi birkaç ufak öneri ile anlatacağım, Swot analizini.

Swot analizi, fikrin ya da ürünün önündeki çizgiyi çizebilmek için gerekli tüm bulguları göz önüne serecek dört ana başlıktan oluşmaktadır. İsmini “strengths”, “weaknesses”, “opportunities” ve “threats” olarak ayrılan dört başlıktan almaktadır.

Bu başlıklar altında objektifçe cevaplanacak sorular ürün için çizilecek yol haritasını direkt olarak değiştirebilir. Ürününüz için farklı bir tanıtım stratejisi ya da duruma göre yeni özellikler düşünebilir, fikrinizin çerçevesini tekrar gözden geçirmek isteyebilirsiniz.

Peki nedir bu sorular?

Ürünün güçlü yanları (Strengths)

  1. Neyi çok iyi yapar?
  2. Hangi alanlarda güçlüdür?
  3. Ne tür inovatif teknolojiler içeriyor?
  4. Diğer ürünlerden ayıran özellik nedir?

Ürünün zayıf yanları (Weaknesses)

  1. Neyi iyi yapamaz?
  2. Geliştirilmesi gereken şeyler nelerdir?
  3. Alınan kararlar kesin bilgilere mi dayanıyor, yoksa varsayımlara mı?

Zayıflıklar için başka kaynaklarca önerilen bazı soruların sorulmaması taraftarıyım. “Kullanıcıların arayıp da bulamadığı özellikler nelerdir?” ya da “Başkalarının gördüğü ve sizin görmediğimiz zayıflıklar nelerdir?” gibi sorular başlık altında değerlendirilmemelidir. Önemli bir özellik atladıysanız, bilgi edinince düzeltmeler yapmışsınızdır.

Fakat kullanıcılara kullanmak istediği özellikleri sormak ve akışı başkalarına bırakmak intihar etmek demektir. Ürününüz henüz edinilmemiş alışkanlıklara dokunuyorsa zaten kullanıcıların ilk tepkileri olumsuz olacaktır (bütün Apple ürünlerinin geçmişini düşünün). Bence böyle ise doğru yoldasınız. Önemli olan kullanıcılara bunun önemli bir ihtiyaç olduğunu yansıtabilmektir ve bu zaman alacaktır.

Fırsatlar (Opportunities)

  1. Hangi fırsatlar daha başarılı olmanızı sağlayabilir?
  2. Nasıl değişiklikler size fayda sağlayabilir?
  3. Trendler size neler katacak?
  4. Rakiplerinizin olumsuz yönleri nelerdir?

Tehditler (Threats)

  1. Finansal bir problem yaşama ihtimaliniz var mıdır?
  2. Ürün gidişatını kötü etkileyebilecek değişiklikler olabilir mi?
  3. Trendler sizden neler götürecek?
  4. Rakiplerinizin olumlu yönleri nelerdir?
  5. İş planınızı olumsuz etkileyecek-durduracak etkenler var mıdır?

Bu sorulara verilecek dürüst cevaplar ürüne ve gelecek için çizilecek yola olumlu katkılar sağlayabilir.

Unutmayın, bu soruların cevabını sadece ekibiniz görüyor ve değerlendiriyor olacak. İnsanlar sadece sunduklarınızı görür, beğenir ya da beğenmez. Önemli olan ise ürünü nasıl sunduğunuzdur. Ürününüzü geliştirmek ve başarılı olmak için en sert eleştirileri yapacak kadar acımasız olabilirseniz, beğenilecek ürüne sahip olabilirsiniz.

Advertisements


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s